onsdag 8. oktober 2008

Tur rundt Theisendammen med Kira og Silko















Gikk en tur rundt Theisendammen med Kira og Silko i dag. De er så søte når de dilter ved siden av hverandre som et gammalt ektepar. Det var lite folk på tur i dag, så hundene fikk springe en del løs. De herjer og styrer bra, mest Silko. Kira er dog så glad i kompisen sin at selv hun må lekesloss litt. Resultatet er selvfølgelig at begge klarte å rulle seg i sand. Det er nok bare å finne frem støvsugeren når sanden etter hvert begynne å drysse av beistene.

Må le litt når vi møter folk med små hunder. De går gjerne i store buer, snur eller løfter opp hundene sine. Hva er de de tror om de to jeg kommer med? At de ikke har fått frokost? Jeg kjenner knapt mer rolige og stødige hunder enn Kira og Silko. Riktig nok kan Kira ha et ben å plukke med en og annen tispe, men det ser jeg jo på henne og da får hun jo ikke hilse. Er jo ikke rart de blir gneldrebikkjer når de aldri får muligheten til å kommunisere med hunder.

En annen irriterende ting er alle de hundeeierne som ikke er i nærheten av å ha kontroll på hundene sine. De lar hundene gå løse og kommer opp i all slags ubehagelige situasjoner. De ødelegger for oss som er hakket mer seriøse. Jeg skal ikke komme å si at jeg alltid har 100% kontroll på hunden min, men det er det ingen som har. Jeg har en veloppdragen hund og gjør det jeg kan for at jeg og min hund skal være minst mulig til bry for andre. Jeg skjønner godt at mange vil ha langt strengere regler for når hunder kan gå løs og ikke løs og at noen vil ha full båndtvang året gjennom. Jeg skjønner godt at mange er skitlei av å tråkke i hundedritt, bli hoppet på av ville hunder eller få hunden sin bitt av en sint løshund. Jeg skulle ønske at det fantes et sertifikat eller noe som man måtte ta for å få lov til å ha hund. På den måten kunne man få til en mye bedre sameksistens mellom hundeeiere og resten av dem som bruker marka. Slik det er nå er jeg redd vi ender opp med alt for mange restriksjoner. Jeg synes ikke det er rett at hunder skal gå i bånd hele tiden. De må få strekke ut, leke og kommunisere fritt. Det er en tid og et sted for alt. Synd så mange ikke har fattet poenget.

Ingen kommentarer: